Din varukorg är för närvarande tom!
Digital Mätplan
Syftet för denna sida är att redovisa ett individuellt prövningsmoment i kursen:
”Digital Analys & Konverteringsoptimering”
Digital Mätplan för WooWoo Habits by Pari Gajic
Min digitala mätplan för WooWoo Habits syftar till att hjälpa våra kunder att hitta sitt inre lugn, minska stressen i vardagen och få dem att känna sig som sitt bästa jag.
För att nå detta mål har jag valt några specifika strategier: att driva försäljning i vår e-handel, optimera produktbeskrivningar för bättre sökmotorplacering och att implementera sociala medier för att öka synligheten och engagemanget med våra kunder.
Jag mäter framgången genom olika KPI:er, såsom konverteringsgrad (andelen besökare som genomför köp), interaktion via kontaktformulär och mejl, antalet nyhetsbrevsprenumeranter och klickfrekvens i shoppen.
Jag fokuserar också på att analysera nya besökare jämfört med återkommande besökare, vilket hjälper mig att utvärdera och justera marknadsföringsinsatser för att tillgodose både potentiella och lojala kunder.
Slutligen har jag satt upp mål för specifika områden, som att öka e-handelskonverteringar, antal klick på kontaktformulär, engagemang för nyhetsbrev och klick till shoppen. Genom att följa dessa mätvärden strävar jag efter att förbättra kundupplevelsen och stärka försäljningen online.
Google Analytics & Tag Manager
Som ni ser på bilden ovan har jag satt upp flera Google Tag Manager-taggar för WooWoo Habits för att bättre spåra och analysera besökarnas beteende på min hemsida:
- GA-TAG: Denna grundläggande Google Analytics-tag spårar aktivitet på alla sidor, vilket ger en övergripande bild av användarnas rörelser och engagemang på webbplatsen.
- GA4 – Event – Ecommerce events: Den här taggen är kopplad till e-handelsrelaterade händelser, vilket innebär att jag kan följa specifika köp och andra viktiga interaktioner som sker i shoppen. Det hjälper mig att bättre förstå hur användare rör sig genom köpprocessen. ⎯ Denna tag är kopplad till KPI:n konverteringsgrad.
- Mail Click: Den här taggen spårar när användare klickar på min mailto länk om de vill skicka ett mejl direkt till mig. Detta är viktigt för att mäta intresset för att ta kontakt via mejl, vilket kan indikera ett steg närmare konvertering. ⎯ Denna tag är kopplad till KPI:n kontaktformulär & mejlkontakt.
- Newsletter: Den här taggen spårar prenumerationer på mitt nyhetsbrev, vilket ger mig en insikt i hur många besökare som är intresserade av att hålla sig uppdaterade med WooWoo Habits och hjälper mig att bygga en lojal kundbas. ⎯ Denna tag är kopplad till KPI:n Nyhetsbrev.
- Translate: Denna tagg spårar när besökare använder google translate funktionen på hemsidan, vilket hjälper mig att förstå om användarna har behov av att se innehållet på andra språk, samt hur många de är.
- WooWoo Shop Knapp: Med denna tagg kan jag följa hur ofta besökare klickar på knappen för att komma till shoppen som heter WooWoo Shop, vilket visar intresset för att utforska vårt produktsortiment. ⎯ Denna tag är kopplad till KPI:n klickfrekvens på shoppen.
- WPForms: Denna tagg är inställd för att spåra aktiviteter kopplade till mitt kontaktformulär, vilket hjälper mig att se hur ofta kontaktformuläret används. Detta är enligt mig ett viktigt verktyg för att bedöma intresset för att komma i kontakt och eventuella frågor från kunder. ⎯ Denna tag är kopplad till KPI:n kontaktformulär & mejlkontakt.
Dessa taggar hjälper mig att samla in relevant data om användarnas interaktioner på hemsidan, vilket i sin tur möjliggör bättre optimering av marknadsföringsinsatser och förbättring av kundupplevelsen samt är sammankopplade till min digitala mätplan.
Google Analytics
Följande bilder kommer visa på min Google Analytics data för min hemsida samt visa på att taggarna fungerar och samlar data som de skall.
Bild 1: Reports snapshot ⎯ en överblick på min engagement
Bild 2: event count by event name over time ⎯ en överblick på all data som samlats
Bild 3: purchase ⎯ alla köp på hemsidan
Bild 4: WooWoo Shop Knapp ⎯ Klick på shop knappen
Bild 5: Newsletter ⎯ antal som prenumerar på nyhetsbrev
Bild 6: WP Forms ⎯ antal skickade kontaktformulär
Bild 7: Mail Klick ⎯ antal klick på mailto:
Bild 8: Translate ⎯ antal användare som använder google translate funktionen på hemsidan